Vegan eten in Slovenië, is dat makkelijk?

In juli trokken mijn vriend en ik tien dagen naar Slovenië. Prachtige landschappen, de blauwste rivieren en vriendelijkste mensen stonden ons daar te wachten. Qua eten had ik van tevoren met mezelf afgesproken dat ik zou gaan voor vegetarisch eten wanneer vegan niet mogelijk zou zijn. Evengoed stond ik mezelf toe om gewoon te genieten van de lokale producten, en af en toe ‘flexivegan’ te zijn, om er dan toch een label op te plakken. Dit ook vooral omdat we een tafeltje bij het inmiddels wereldberoemde Hisa Franko te pakken hadden gekregen.

Kamperen

De eerste dagen sliepen we op een camping, Eco Camp Naturplac Na Skali in Primoz. Daar stond voor ons een tentje klaar met alles erop en eraan. Ideaal, want dan moesten we niets van kampeerspullen buiten onze stoeltjes meenemen.

Er waren verschillende faciliteiten aanwezig, waaronder een openluchtkeukentje met vrij te gebruiken materiaal, kruiden, thee, enzovoort. Veel zin om te koken hadden we echter niet, dus werden noedels ons avondeten. Deze hadden we van thuis meegenomen.

Als je zin hebt om wat uitgebreider te koken is het vanzelfsprekend geen probleem om een lekker vegan maaltje klaar te maken. Een stoofpotje of pasta met groenten, bonen of peulvruchten? Zo klaar! Kies wel even het rustigste moment uit om de keuken te gebruiken, wanneer de gezinnen met kinderen klaar zijn met koken, da’s iets relaxter.

In de meeste kleine en afgelegen winkel vond ik verschillende soorten plantaardige melk, en groenten, fruit en granen vind je overal. Hier geen probleem dus voor vegans!

Het is ook mogelijk om mee te eten met het ontbijt en avondeten van de kamping, maar de menu’s draaiden voornamelijk rond vlees, vis, kaas en eieren. Dat hebben we dus overgeslagen.

Bed & Breakfast

We trakteerden ons op een upgrade en gingen aan ‘glamping’ doen in Kosec, een klein dorpje bij Kobarid en de Socavallei. De Soca is een prachtige azuurblauwe rivier die de mooiste foto’s oplevert.

Net zoals de vorige plek had ik dit hutje uitgekozen omdat het er zo tof uitzag! Ook hier werden onze verwachtingen meer dan ingelost. Een schattig huisje met een bed, kastje en lamp met daarvoor een terras met tafeltje en twee stoelen. Voeg hier een prachtig uitzicht over de moestuin en de bergen aan toe, en we moesten echt moeite doen om deze heerlijke plek te verlaten voor een wandeling.

Het ontbijt was inbegrepen. Ook hier veel vlees, kaas en eieren in het aanbod, maar evengoed zelfgemaakte confituren, fruit en groentjes. Ik kon er er zeker genoeg eten om aan een bergwandeling te beginnen!

Voor het avondeten kon je aangeven of je bepaalde allergieën of intoleranties hebt, ook vegetarisch eten was er mogelijk. Ik had verwacht dat ze gewoon het vlees zouden weglaten, maar ik kreeg de eertse avond twee lekkere veggieburgers in de plaats. Ik heb echter niet gevraagd of deze vegan waren. Iedereen kreeg sowieso hetzelfde menu en ik wou niet ‘te moeilijk’ doen. Deze mensen deden zo hun best voor hun gasten, en alle producten waren lokaal of zelfs op hun eigen boerderij gemaakt, dat het mij voor deze keer wel fair leek om gewoon vegetarisch te eten.

Ik stelde mij dus niet teveel vragen over mijn burger of polenta waar misschien boter in zou zitten. Bij de volgende maaltijd werd het vlees vervangen door lokale kaas. Ik genoot er van, maar mocht je liever de burgers eten, geef dat dan even aan!

Hotel

We verbleven ook een nachtje op hotel in Sistiana, een klein kuststadje op een halfuur van Trieste in Italië. Avondeten in de stad was geen probleem, met al die pizza in de buurt! Ik vraag standaard een pizza marinara met extra champignons, artisjok en rucola, heerlijk! Zonder een zware laag kaas heb ik ook nog eens minder moeite om mijn pizza op te krijgen, haha.

Ljubljana

In Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, sliepen we drie nachten in een hotel / studio. Een grote kamer in een gebouw, waar ook een receptie aanwezig was, maar geen restaurantfaciliteiten. Ljubljana is niet zo groot en het centrum is volledig autovrij waardoor je de stad op een heel aangename manier kan verkennen.

Van maandag tot zaterdag is er markt, zowel buiten als overdekt. Je kan er onder andere terecht voor een hoop verse en kleurrijke groenten! Zowel locals als toeristen komen hier graag. De gids van de stadstour wist ons ook te vertellen dat veel inwoners van de stad buiten het centrum een lapje grond hebben om in hun vrije tijd groenten en fruit te kweken. Voor wie dat niet heeft stelt de stad stukjes grond ter beschikking!

Via Foursquare (ik heb nog altijd de app Happy Cow niet gedownload, moet ik dringend eens doen) vond ik enkele vegan tentjes, waaronder de welbekende Loving Hut. Het is er niet super gezellig, en ook het terras leek ons niet echt aangenaam, zo vlak aan een drukke straat tegenover het station. Maar wat maakt het uit? Er was onder andere een lekker buffet, en vooral: een goedkoop buffet! Wij rekenden amper tien euro af voor twee goedgevulde borden en een drankje. In België of Nederland betaal je voor zulke buffetten vaak het dubbele voor slechts één bord.

Ook Zazi vegan bistro is een aanrader. Je gaat er buiten met een halve kaakverrekking, zo majestueus zijn de burgers! Je kan er ook terecht voor wraps, taartjes of cupcakes, alles helemaal vegan! Ook de uitbater is een relaxte kerel die graag je verhaal hoort.

Voor wanneer je het niet meer weet, kan je ook ongeveer overal terecht voor een pizza. Een echte aanrader is Foculus, een gezellige plek iets buiten het stadscentrum. Je kan er kiezen voor een hele resem originele veggie pizza’s, en als vegan extraatjes hebben ze ook een exemplaar met tofu en/of vegan kaas.

Van midden maart tot eind oktober kan je ook elke vrijdag terecht op de Open kitchen food market, elke vrijdag van 10u ’s morgens tot 22u ’s avonds in het centrum van Ljubljana. Dan staan diverse restaurants allemaal samen op een plein met een standje op foodtruck, super gezellig! Ik at er een vegan taco bowl bij Barbarella, overheerlijk en niet duur! Je kan er ook terecht voor onder andere raw zoetigheden en home made limonade. Ik ben er zelf niet langs gegaan, maar Barbarella lijkt mij ook naast hun food truck de moeite waard!

De taco bowl was voldoende om mijn honger te stillen, maar ik zag nog andere vegan proof opties zoals falafel, Iraanse of Indische hapjes, of groene smoothies.

Picknicken

Ten slotte hebben wij ook vaak gepicknickt tijdens onze wandelingen. Helaas vond ik niet in elke supermarkt vegan broodbeleg. Aan de Italiaanse kust, vlakbij de Sloveense grens, had ik geluk en vond ik zowel humus als vegan mozarella, die ook nog eens lekker was. Van thuis hadden we ook al heel wat crackers en koekjes mee.

Hisa Franko

Een hoogtepunt van onze reis was een diner bij Hisa Franko. Ik zag een aflevering van Chef’s Table op Netflix over dit restaurant, en toevallig lag onze glamping hut er op amper een kwartiertje rijden van! Wanneer ik mailde voor een tafel waren ze volzet, ik kwam op de wachtlijst en een week voordien kreeg ik bericht dat er een tafeltje was vrijgekomen voor het ‘early dinner’ om 17u. Geweldig!

We konden er plaatsnemen in de prachtige glazen veranda met zicht op de bergen. Omdat we zo vroeg waren was het nog licht tijdens ons hele diner. Op een moment trok er een ferm onweer over, en kwamen kaarsen op tafel omdat de stroom was uitgevallen. Blijkbaar zijn ze dat daar wel gewend in de bergen, het beïnvloedde ons diner niet maar gaf net een leuke extra beleving!

Ik vroeg vooraf naar een ‘pescotarisch’ menu en dat was geen probleem. Waarom pescotarisch en niet vegan of vegetarisch? Dat lees je in een volgend artikel.

Voor mensen die niet afwijken van plantaardige voeding zou ik Hisa Franko niet aanraden. Er wordt gewerkt met lokale producten, alles draait erg om kaas, vis en in mindere mate om vlees. Vegetariërs kunnen dus wel met volle teugen genieten.

Ik heb in ieder geval genoten van dit niet-vegan diner, bereid door Ana Ros, verkozen tot Lady Chef van 2017. ik postte er nog deze Instagram post over, lees zeker de beschrijving.

Het was een prachtige reis en ik ben blij dat ik me flexibel heb opgesteld qua eten. Velen zullen zeggen dat ik niet meer mag zeggen dat ik vegan eet, en dan is dat maar zo. Ik heb het niet zo voor strikte labels, en dit is waarbij ik me goed voel. Ik zie mezelf in de toekomst dus zeker nog vegetarisch eten op vakantie.

Eet jij thuis vegan en schakel je soms over op vegetarisch of zelfs op vlees op vakantie?

Follow my blog with Bloglovin

3 thoughts on “Vegan eten in Slovenië, is dat makkelijk?

1. Ik kom voor het eerst op je blog, zo leuk! Ik vind Slovenië echt een heerlijk land. Met vegan/veggie was ik in die tijd nog niet zo bezig, maar ik vond het geweldig dat ik overal zo goed terecht kon voor glutenvrije dingen! Ik ga je volgen!

2. I truly wanted to post a brief comment to be able to thank you for some of the lovely pointers you are sharing at this site. My incredibly long internet search has at the end of the day been honored with excellent facts and techniques to share with my good friends. I ‘d express that most of us site visitors are really lucky to exist in a wonderful site with so many special people with insightful tips and hints. I feel rather blessed to have come across your site and look forward to so many more entertaining moments reading here. Thanks a lot once more for all the details.